pondělí 30. listopadu 2015

Bac Ha Market

Ráno nás přivítala Sapa bouřením, silným deštěm a mlhou tak hustou, že by se dala krájet (jak pravil Rákosníček ve večerníčku). Posnídali jsme zbytky jídla, které jsme našli v krosně a vydali se čekat na předem domluvený a zaplacený turistický trip na údajně obrovský Bac Ha Market. Původně jsme chtěli na ono místo dorazit po vlastní ose na motorce, což nám vzhledem k vzdálenosti a počasí bylo každým rozmluveno. Nakonec se ukázalo, že to byl dobrý nápad, protože cestu bychom pravděpodobně nikdy nenašli, cestou motorku několikrát uvařili a cesta by byla více či méně jen a jen pro zlost.

Bac Ha market
Když jsme po Sapě a jejím okolí posbírali hloučky turistů, vyrazili jsme přes Lao Cai na toto odlehlé horské místo. Cestou jsme projížděli obrovské kaluže, kde bychom motorku zcela určitě utopili, přejížděli velké hory, kde bychom motorku zcela určitě uvařili, přejížděli místa, kde nebyla skoro vůbec silnice, kde bychom motorku třeba i rozbili a do toho déšť nabíral na síle. Chvílema to vypadalo, že i autobus nedojede. Po asi hodině a půl jízdy jsme zastavili na snídani, kdesi v horách u malého občerstvení. S Trang jsme si objednali pálivou polévku v kelímku s čerstvými bylinkami a při jídle pozorovali čuníky rochnící se v odpadcích. Za další hodinu jsme dorazili na místo.

Bohužel přišlo první zklamání, které se částečně dalo očekávat u takto předem placených tripů. V podstatě se nejedná o nějak zvlášť velký market, třeba to bylo pouze špatným počasím – nevíme, ale záhy zjišťujeme, že je zde navíc vše i turisticky napálené oproti naší Sapě, kde jsme ubytovaní. Koupili jsme něco málo k jídlu, udělali pár fotek a přece jen koupili pár dárečků a pohledů pro kamarády do České republiky. Přesunuli jsme se do nedaleké kavárny, kde jsme se ukryli před deštěm, objednali cà phê sửa, hanojské pivo a vynikající palačinky a dali jsme se na psaní pohledů. V podstatě výlet na toto místo (resp. účelově na tento market) nikomu nedoporučujeme, je to zbytečné a drahé, ale na druhou stranu jsme si říkali, že trávit den na motorce v takovém počasí by také nebyl žádný med.

Cestou zpět jsme se ještě zastavili v malé vesničce, kde jsme rozdali místním dětem omalovánky a ony nám za to ukázaly, kde a jak bydlí. A nakonec jsme se podívali přes řeku do Činy.

Čína
V podvečer jsme se vrátili zpět do Sapy, prošli místa, která jsme ještě nenavštívili předchozí den a vychutnali si další vietnamskou specialitu k večeři. Paní domácí, jak slíbila, nás mezitím přestěhovala do velkého pokoje v horním patře, odkud by byl jistě krásný výhled na okolní hory nebýt té neustupující mlhy. Kolem 21 hodiny vyrážíme na druhou večeři, kterou nám v restauraci připravují děti. Domů se už vracíme liduprázdným městem a Trang začíná bolet zub, a proto má i třetí večeři v podobě plné hrsti prášků.