neděle 29. května 2016

Nha Trang - Ba Ho waterfall

Nha Trang nás přivítal dalších opravdu horkým dnem, a proto jsme už kolem sedmé ráno začali shánět motorku. Ve Vietnamu nemusí člověk chodit nikdy daleko, aby sehnal přesně to, co v danou chvíli potřebuje, a proto motorku půjčujeme hned za rohem, vedle našeho NICE hotelu. Zde je přímo odkaz na naše ubytování. Půjčovna motorek se rozkládá přímo na ulici bez jakéhokoliv zázemí, vyjma dvou plastových židliček, kde sedí majitelka půjčovny a mechanik. Jak už jsem psal, Nha Trang je turističtější místo, a proto cena půjčovného je dražší. Platíme za dva dny 300 000 dongů, možná i proto, že v očích majitelky půjčovny jsem bohatý Rus. Následně platíme díky komunikačnímu šumu dalších 150 000 dongů za plnou nádrž, kterou nám mechanik rychle naplnil (plná nádrž nikdy nestojí 150 000 dongů, takže nás trochu obrali …). Nicméně jsem se rozhodl, že za dva dny vrátím motorku se zcela suchou nádrží.

Další odkaz na ubytování v Nha Trangu je např. zde. Ubytování je odstupňované dle ceny a nároků pronajímatele.

Půjčení se tentokrát neobešlo ani bez „dobrého slova“, ale museli jsme říct, kam jedeme (stejně jsme jeli jinam), kolik asi ujedeme (ujeli jsme mnohem víc), chtěli si nechat pas (tak dostali ISIC)…

Více o cestování na motorkách naleznete na stránkách Čecha ve Vietnamu a spoustu dalších informací o moto-tripu po jižním Vietnamu, ale bohužel jsem se dozvěděl, že web člověka, který podával perfektní a přesné informace o Vietnamu přestal fungovat, díky české nevděčnosti - viz výtažek z posledního článku Čecha ve Vietnamu.

"Poslední kapka byl e-mail "aktualizuj si ten web, už půl hodiny čekáme na autobus na letišti". Ano takto hnusně a krátce. A nebyl to jediný nevděčný e-mail/zpráva na FB/komentář na webu. Občas přišlo něco ve smyslu "už 2 dny čekám na odpověď, koupili jsme si přes tebe víza, tak bys měl odpovědět" a podobné."

Upřímě mě to mrzí, protože podávané informace byli přesné, podrobné a pro netuctového cestovatele prakticky dokonalé. Níže v článku se rozepíšu o tom, jak jsme dle Čecha ve Vietnamu hledali v Nha Trangu papaya salat... Věřím, že tento člověk v případě nouze pomůže přes svůj facebook - profil.
Máme motorku a je čas vyrazit na snídani. Rychle míříme do vzdálených uliček Nha Trangu, kde jsme objevili malinkou restauraci Bum Cha Hanoj, kde překvapivě k jídlu podávali Bun Cha Hanoj. Jídlo bylo geniální se spoustou bylinek, dochucovadel a včetně čaje jsme zaplatili 70 000 dongů. Prostě paráda.
Bun Cha Hanoj
Po snídani jsme problematicky s plnými bříšky nalezli na motorku a konečně mohli vyrazit na vodopády Ba Ho, které se nachází cca 50 km od Nha Trangu a pokračovat ještě mnohem dál na odlehlé pláže (cca 90 km od Nha Trangu) viz obrázek níže, které jsem předem dohledal a zdáli se být ideálním místem na koupání a relaxování u moře.

Plánek nereálné cesty
Cesta na motorce utíkala poměrně rychle až do chvíli, kdy jsme se dostali na rozestavěnou mnoho proudou silnici, kde probíhalo asfaltování a okolní teplota byla citelně přes 50 stupňů celsia. Navíc jsme se po těchto silnicích řítili na malém skútru a vedle nás se proháněli obrovské trucky… Konečně jsme objevili nenápadnou odbočku na Ba Ho waterwall. Obrovská rozestavěná silnice se rázem změnila v úzkou rozbitou cestu, po které jsme se dostali až ke vstupu na vodopády (35 000 dongů pro dvě osoby). Motorku jsme nechali na hlídaném parkovišti (5 000 dongů) uprostřed džungle a vyrazili.

Kousek za městem Nha Trang

Cesta k vodopádům vede džunglí, kde jsou slyšet nejrůznější zvířata – k vidění jsou pak pouze hojně zastoupené ještěrky. Nakonec se cesta úplně ztrácí v téměř vyschlém korytě řeky, u kterého nás vítají babičky a prodávají nám ledovou vodu. Dál pokračujeme po kamenech, spadlých kmenech stromů, lávkách a železných kramlích (chvíli cesta připomínala via ferratu) až jsme dosáhli prvního stupně vodopádů. Ba ve vietnamštině znamená „tři“ a ve spojení Ba Ho - něco jako „vodopád s třemi břehy“.

Ba Ho Waterfall
Bohužel v tomto ročním období je vody na těchto vodopádech málo – nicméně na osvěžení a vykoupání to stačilo. Kamarádi z Děčína (Honza, Káťa a Daník) toto místo navštívili několik měsíců po nás a rozdíl ve výšce vody byl znatelný. Více foto z jejich cesty po Vietnamu je k nalezení na jejich stránkách Vem To Ven.

Na vodopádech jsme se alespoň trochu osvěžili, poobědvali, a když se v dálce začalo ozývat několik blížících se hlasů, bylo načase vyrazit zpět k motorce. V tuto chvíli bylo už jasné, že v horku se nedá pokračovat na 95 km vzdálené pláže, protože 95 km tam a dalších 95 km zpět - to bych fakt nedal...Při zpáteční cestě zastavujeme v rybářské vesnici, kde je "trochu" cítít rybina. Všude se prodávají rybí speciality, sušené ryba ...
Rybářská vesnice

"Ryba je kámoš", a proto pokračujeme dál, ale vedro je tak vyčerpávající, že zanedlouho zastavujeme na Nuoc Mia - nejlepší pití ve Vietnamu.

Nuoc Mia - pití z cukrové třtiny
Více o přípravě tohoto nápoje - viz video.

Při pití této parády jsme pozorovali vietnamce, kteří stavěli dům. Je vedro - proč tedy chodit - cihly házely rovnou do patra...
Stavba domu

Posilněni třtinovou limonádou jsme nasedli na motorku a dorazili až do Nha Trangu. Ve Vietnamu lidé vozí na motorkách neuvěřitelné věci. Například jsme viděli vietnamce, kteří vezli na motorce snad 30 slepic, 2 prasátka, stohy bylinek, tak 100 kg kostku ledu, žebřík, okno, dveře, 3m vysoké zrcadlo, 5m dlouhé železné tyče, rodinku čítající 6 členů, druhou motorku a spoustu a spoustu dalšího ...
prodavač balónků
Večer jsme za silného, ale teplého deště vyrazili na motorce, dle Čecha ve Vietnamu, na údajně nejlepší papaya salat ve Vietnamu a po zadání souřadnic do navigace jsme za 10 minut seděli u stolečky a cpali se opravdu skvělým papaya salátem. Na thajský papaya salat tento neměl, ale splnil očekávání. GPS souřadnice, které Čech ve Vitnamu uváděl seděli na centimetry přesně. Klobouk dolů.

Ráno musíme vyklidit pokoj, ale máme slíbené hlídání krosen i odpolední sprchu v hotelu - můžeme tedy vyrazit prozkoumat pláže na druhé straně od Nha Trangu, ale o tom v dalším článku.

V roce 2011 navštívili moji kamarádi Vietnam a chodili na univerzitu v Nha Trangu - zde je odkaz na jejich blog a fotky z jejich života ve Vietnamu - Nha Trangu.

Informace o jídle ve Vietnamu popisuje např. Hedvábná stezka.

Další lákadla, která nabízí Nha Trang (v trochu jiné cenové relaci) můžete najít na tomto webu.